11 Tips Innan Du Köper En Ny Eller Begagnad Tesla

Man skulle lätt kunna säga att Teslabilarna är de bilarna som är allra mest krångliga när det kommer till utrustning och motorer. Vad betyder egentligen alla olika paketen och är den bästa autopiloten värd nästan 80 000 kronor? 

Är Teslas autopilot värd pengarna?

En av de få finesserna som man man inte behöver köpa till bilen och som kostar ganska mycket pengar är autopiloten.
Redan utan att ha klickat i någon Autopilot så får du alltid som standard en “Grundläggande Autopilot”. Detta kan man mer jämföra t.ex med Hondas system där det finns ett system för adaptiv farthållare och ett system för filhållningsassistans. Läser man vad Tesla själva nämner om detta så är det just detta, adaptiv farthållare och filhållning.




Den grundläggande Autopiloten är standard för Teslabilarna



För att sedan välja tillval “Uppgraderad Autopilot” Så finns det i skrivande stund dessa funktioner i tillägg på standard autopilot:

Navigera med Autopilot: Denna funktionen gör att bilen kör helt automatiskt på t.ex motorvägen. Bilen anpassar farten och kör om bilar som kör för sakta samt följer med från 0-100 i bilköer.

Körfältsbyte: När du sedan använder autopiloten på motorvägen så kommer denna funktion lägga dig i det optimala körfältet för att förbereda dig för t.ex påfarter och avfarter. Detta betyder att bilen också jobbar tillsammans med navigationen.

Automatisk parkering: Idag kanske automatisk parkering inte är så häftigt att läsa då det finns på ganska många nya modeller, men det som inte finns på de flesta modeller är helautomatisk parkering. Detta betyder att du inte behöver vara med på bromsen överhuvudtaget. Bilen meddelar dig om det finns några lediga parkeringsplatser och sedan är det bara att klicka på skärmen så kör bilen in dig själv.

Enhanced Summon: En av de fräckaste funktionerna som finns i en Tesla är Enhanced Summon. Denna funktion gör att du kan ställa dig på ullareds parkering och med din app kalla på bilen. Bilen letar sedan upp dig och stannar framför dig. Den kan till och med parkera själv med hjälp av appen i mobilen. Den kan till och med undvika flygande skräp eller matvagnar.


Det som är intressant med den Totala Självkörningsförmågan är egentligen inte vilka funktioner den har nu utan vad som komma skall. Köper du Total Självkörning så kommer du också få funktionens uppdateringar utan kostnad. Denna nivå kommer enligt tesla själv uppnå *Autopilot nivå 5 – vilket betyder att bilen inte ens ska behöva ha någon förare eller ratt för att ta sig till sin målposition.

För närvarande så är de största skillnaderna att bilen kan reagera på stoppskyltar och rödljusen med den dyrare autopiloten. När väl uppdateringarna kommer som Automatisk körning på stadsgator så kommer bilen automatiskt uppdateras.

Det betyder också att den Totala Självkörningsförmågan kommer att kunna köra autopilot i storstäder som t.ex Göteborg eller Stockholm med hjälp av avancerad AI teknik som känner av omgivningen.


Vårt svar om den avancerade autopiloten är värd pengarna: 

Tror du att Tesla kommer att finnas kvar de kommande 5 åren och att du tänker ha kvar din bil i mer än ett par år så är det troligen en av de häftigaste funktionerna du kan köpa i din bil. Sen vet man aldrig om Tesla får för sig att göra ännu en nivå som gör att du får betala extra för fler funktioner. Är det värt 40 000 kronor extra om man får Nivå 5 självkörning? Absolut!!!

Hur mycket räckvidd förlorar du i minusgrader?

Efter att ha sökt runt på diverse forum och tester så har vi kommit fram till att den genomsnittliga siffran på hur mycket räckvidd du förlorar i kyla (runt -5 till -10 celsius) ligger på någonstans mellan 20-25%.

Det finns en del människor som har upplevt upp till 50% förlust av räckvidd men detta är i extrema fall där det är 25 minusgrader och bilen inte varit uppvärmd i förhand.

För att förlora så lite räckvidd som möjligt när man har elbil så gäller det att vara smart med laddningen. Det allra största tipset är att alltid värma upp bilen 15-20 minuter innan avgång för att inte fläktarna och värmen ska gå för hårt när du kör iväg. Detta bevarar räckvidden på allra bästa sätt.

En annan funktion som finns i bilarna nu är en värmepump för att effektivisera uppvärmningen när det är kallt ute. Denna funktion är ofta ett tillägg men för oss som lever i kalla länder så kan det vara väldigt energieffektivt. Eftersom det är ett begrepp många inte förstår gjorde vi en artikel här om det. Vi har även skrivit vilka Teslabilar som har värmepump.

Visste du att det bästa sättet att hålla bilen varm ur ett energieffektivt perspektiv är att ha igång stolsvärmen och inte kupévärmen? 

Slipp uppdateringar på verkstad

När du köper en Tesla så får du alla uppdateringar som behövs till bilen genom molnet. Du behöver aldrig åka in till verkstaden för att uppdatera några kartor eller programvaror, utan det gör bilen automatiskt genom internet.

Precis som din mobiltelefon eller dator så uppdateras din bil när du inte använder den och skulle du vilja köpa till extra funktioner så går det att göra 

Största farorna med att köpa en Tesla

De allra största riskerna med att köpa en ny eller begagnad Tesla är: 

  1. Batterikapacitet
    Eftersom Teslabilarna fortfarande är relativt nya och elbatterier också är någonting som är ganska nytt så kommer det också med risker. Även om Teslas batterigaranti är upp till 8 år eller 24 000 mil / 16 000 mil så gäller garantin endast om bilens kapacitet är under 70%.

    Om nu batteriet tappar 30% så har du alltså en räckvidd på vintern i din Model 3 från 403 km till 224 km. Och vad skulle då hända om garantin går ut och bilen tappar ännu mer kapacitet? Ett nytt batteri kostar en förmögenhet.
  2. Värdeminskning

Så om vi tar exemplet från punkt 1 där batteriet inte längre håller samma kapacitet, vad blir då en begagnad Tesla värd? Detta är inte ännu något vi kan svara på då marknaden fortfarande inte är tillräckligt mogen, men vi kan förvänta oss att några restvärden på 50% snart är bortglömt.

I våra beräkningar på andrahandsvärden så måste vi också komma ihåg att biltillverkarna fortfarande är relativt nya i elbilsvärlden och alla märken tävlar om att få längst räckvidd, bäst batterier, häftigast funktioner och nu också autopilot. Vad händer om din bil blir ersatt av en modell med 50% bättre kapacitet för samma pris?

  1. Uppgraderingar i nya Tesla

Även om Teslas bilar uppdateras genom moln och internettjänst så finns det en risk med att bilarna ständigt uppdateras med nya funktioner och alla vet att Tesla älskar att vara i framkant i alla kategorier. Detta betyder också att design kan komma att ändras både invändigt och utvändigt som kan dra ner andrahandsvärdet på tidigare modeller. 

Du kan köpa en Tesla med bitcoin

Tro det eller ej. Men du kan faktiskt köpa en Tesla med dina bitcoins. Bitcoins är en kryptovaluta som Tesla investerat 1.5 miljarder dollar i. Inte helt oväntat så bestämde sig företaget sedan att låta investerare köpa sina bilar med den nya valutan. 

Du kan köpa lagerbilar billigare än beställningsbilar

Beställ Tesla model 3 online

Med knappen nere till höger på hemsidan så kan du klicka in dig i lagerlistan. Där kan du köpa t.ex demobilar och bilar som Tesla själva vill sälja ut. Ofta så reas bilar ut innan t.ex modellbyten, årsslut och kvartalsrapporter för att nå upp till sina leveransmål. 

Tesla har fortfarande många problem med sina bilar

I ett test Greencarreports gjorde på kvalitén på elbilar under 2020 så hamnade Tesla längst ner av 32 olika modeller på problem per bil. Företaget fick 205 problem per 100 bilar vilket betyder att varje bil ofta har åtminstone 2 problem inom de 90 första dagarna.

Det har tidigare talats väldigt mycket om hur svårt det är att få kontakt med en Tesla mekanikverkstad och hur svårt det är att få tid. Det finns inte speciellt många center i Sverige ännu vilket gör att det är viktigt att kolla vart det närmaste ligger, då du fortfarande kan förvänta dig att du måste åka dit åtminstone två gånger. (Blir såklart bättre och bättre)

Tesla Arcade

Din tesla har klassiska tv spel inbyggda i bilen. Du kan spela många versioner av spel som du säkert stött på under 90 och 80-talet. Spelen är tillgängliga på alla modeller och det krävs att du står still när du spelar spelen. Det kostar ingenting men vi kan förvänta oss att i framtiden så kommer det finnas otroligt komplicerade och krävande spel i din skärm. Tesla har redan skapat url apps.tesla.com så vi skulle kunna tänka oss att det är mycket på gång i applikation och spelvärlden med Tesla.

Tesla arcade



Arkadspelen är egentligen skapade för att döda tid på parkeringarna eller när du laddar din bil. Men Elon Musk har frågat i en tweet vad kunderna vill ha för spel om bilen blir helt autonomisk.

Det går t.om att koppla in en fjärrkontroll till din bil när du ska spela dina spel. 

Skillnaden mellan de olika modellerna

Man kan enkelt säga såhär:

Tesla Model S = Tesla Model X
Tesla Model 3 = Tesla Model Y

Model S och Model X har exakt samma utrustning, samma motor och samma komfort. Den största skillnaden är storleken.

Samma gäller för Model Y och Model 3. Det som skiljer paren ifrån varandra är helt enkelt att Model 3 och Model Y är budgetversioner som ska passa den vanliga människan lite mer ekonomiskt sätt. Trots detta så får du för varje bil väldigt häftiga funktioner och bara för att du väljer Model 3 så kommer du inte bli besviken för det.

Det som är det stora skulle väl isåfall vara “wow” känslan på S och X. Du kan t.ex få 1020 hk på dessa och ett högtalarsystem med 22 högtalare! Det är verkligen WOW i min värld. 

Hur dyra är Teslas Supercharger?

Enligt Svenska Teslaklubben så höjde Tesla sina priser till ca 3,62 kr per kWh på sina snabbladdare i Februari 2021. Till skillnad från starten när laddningen kostade 1.9 kr per kWh 2017 så är det en ganska stor ökning.

Tesla superchargers online



Dock så är det ännu ganska billigt att använda sig av Teslas Superchargers och sålänge priserna håller sig här så är det fortfarande värt att ladda sina bilar i snabbladdarna. (Priset blir närmare hälften av vad en bensinbil hade kostat under samma resa) 

Vad ska du kolla efter när du köper en begagnad Tesla? 

Soltaket
En dyr detalj att laga är soltaket. Finns där stenskott eller större report på kanterna av glaset så finns där stor risk att det kan gå sönder och det blir en väldigt dyr reparation.

Förarsätet
Precis som med de gamla saabbilarna så har Tesla en sjuka att snabbt bli skav på stolarna och allra helst i förarsätet så är det viktigt att kolla extra noga efter skador. Det finns egentligen inget bra att göra mer än att köpa en ny stol om det ska bli riktigt bra med lagning. Såklart påverkar det inte bilen men troligen kommer det bli någon nästa ägare nämner vid försäljning.

Fälgar
Fälgarna är fina men också ömtåliga och dyra. Kolla efter skrap på fälgen men också om fälgen släppt i färgen.

Fukt i lyktorna
Ett vanligt fel på Model 3 är att det blir fukt innanför lyktorna både bak och fram. Kolla så att det inte är några “vattenbubblor” under glaset. Om inte så fråga ändå ägaren så känner hen lite mer skyldighet att berätta om så skulle vara fallet.

Lämna en kommentar