
Mazda MX-30
Beskrivning
Nya Mazda MX-30:s Priser, Räckvidd och Nyheter
11 snabba fakta om Mx-30
- Pris från 349 900:-
- Räckvidd på 20 mil enligt WLTP
- Motoreffekt på 145hk
- Fordonsskatt 360:-
- SUV
- Miljöbonus upp till 70 000:-
- Dragkrok ej tillåtet
- Förmånsvärdet är från 2 428:-
- Toppfart 140 km/h
- Batteri 36 kWh
- Framhjulsdrift
Laddning | Laddningstid |
---|---|
Laddstation 3,7 kW | 9 Timmar 45 minuter |
Laddstation 11kW | 3 Timmar 20 minuter |
Laddstation 22kW | 1 Timme 35 minuter |
Snabbladdning 50kW | 40 minuter |
MX-30:n blev officiellt Mazdas första elbil och glider runt med en räckvidd på 20mil enligt WLTP. Istället för att fokusera på räckvidden så har Mazda istället fokuserat på att hålla utsläppen nere även vid tillverkning av batterierna. På sin sida skriver de “20 mils räckvidd” och “helt utan utsläpp!” i samma mening.
För att diskutera nyheterna så har MX-30:n en väldigt fräck och stilren design både invändigt och utvändigt. Utsidan påminner en del av Hondas elbil Honda E som vann pris för sin design.
Mazda har precis som andra elbilsmärken skapat en app för att styra laddning, körning och klimatanläggning direkt från mobilen.
Redan på de billigaste versionerna av bilen så är den väldigt välutrustad och lämnar ingenting åt någon snikversion.
Det som sägs i testerna var ganska väntat batterifrågan, bilen i sig är ingenting fel på men batteriet lämnar lite att önska. Hade bilen haft ett större batteri så hade den klart varit mer intressant. Varför ett batteri på 20 mil inte räcker är helt enkelt för att detta inte är någon liten stadsbil utan detta är faktiskt vad man får kalla en suv. En suv som ska packas och åka till sommarstugan med.
Instrumentering och körkänsla är testen positiva till och allting känns ganska enkelt att förstå från appen till instrumentpanelen.
Mer information
Pris | 349 900:- |
---|---|
Räckvidd | 20 mil |
Fordonsskatt | 360kr |
Biltyp | SUV |
Miljöbonus | 70000 |
Dragkrok | Ingen dragkrok |
Förmånsvärde | 3898 kr |
Toppfart | 140km/h |
Batteristorlek | 36kWh |
Drivning | Framhjulsdrift |
Typ av Miljöfordon | Elbil |
Motoreffekt | 145 |
Dragkrok | Nej |
Recensioner
Det finns inga produktrecensioner än.