Porsche Taycan

Priserna för nya Porsche Taycan  börjar från 980 900 kronor enligt Porsches hemsida. Bilen har en räckvidd från 41 mil enligt WLTP och kan snabbladdas på ca 1 timme och 35 minuter. Den har en motoreffekt från 326 hk upp till 625 hk och ett förmånsvärde från 6 645 kronor i månaden. 
Kategori:

Beskrivning

Nya Porsche Taycan:s Priser, Räckvidd och Nyheter

11 snabba om Porsche Taycan 

  • Pris från 980 000:-
  • Räckvidd på 41 – 45 mil enligt WLTP
  • Motoreffekt 326 till 625 hk 
  • Fordonsskatt 360:- per år
  • Kombi-sedan
  • Miljöbonus upp till 70 000:-
  • Dragkrok ej tillåtet
  • Förmånsvärde från 6 645 :-
  • Toppfart 250 km/h 
  • Batteri 79 kWh upp till 93.4 kWh med Performance Battery Plus
  • Fyrhjulsdrift


 

Laddning Laddningstid
Laddstation 3,7 kW 21 Timmar 20 Minuter
Laddstation 11kW 7 Timmar 10 Minuter
Laddstation 22kW 3 Timmar 35 Minuter
Snabbladdning 50kW 1 Timme 35 Minuter

 

Kan den nya Taycan sätta ett nytt ansikte för de kommande Porschebilarna?
Även om elbilar i allmänhet har tagits ganska negativt så är Porsches nya elbil en av bilarna som har blivit ett riktigt lyckat släpp. Den är snygg, den är snabb och den är otroligt anpassningsbar. Sa jag att den var snabb? 

 

Modellnamn Pris från Hästkrafter Räckvidd från
Taycan 980 000 kr  326 hk 43 mil
Taycan 4S 1 180 000 kr  435 hk  41 mil
Taycan Turbo 1 710 000 kr 625 hk  45 mil
Taycan Turbo S 2 090 000 kr 625 hk 42 mil
Taycan 4 Cross Turismo 1 140 000 kr  380 hk  46 mil
Taycan 4S Cross Turismo 1 270 000 kr 490 hk 45 mil
Taycan Turbo Cross Turismo 1 750 000 kr  625 hk 45 mil
Taycan Turbo S Cross Turismo 2 130 000 kr  625 hk 42 mil

 

Något som slår en direkt när man går in på Porsches hemsida är att det finns otroligt många olika modeller av Taycan med flera olika hästkrafter och priser.

4S står för fyrhjulsdriven sportmodell. S står för sportmodell.
Turismo modellerna är större kombibilar med ett stort lastutrymme.

Det som är nytt sedan 2021 är att Taycan standardversion kom, då det skulle finnas ett billigare alternativ med en mindre motor, samt att en större modell med namn Turismo kom till. Då gjorde även 4 olika modeller av dessa varav en budget och en riktig sportmodell med allt du kan tänka dig.

Porsches större batteri tillval

Ett av tillvalen till Taycan standardutrustning är att du kan få ett större batteri på 93.4 kWh istället för original på 79.2 kWh. Med två laddportar till detta stora batteri så går det väsentligt mycket snabbare att ladda din bil om det nu finns möjlighet till det.

 

Mitt favorittillval skulle jag säga är detta! Porsche Electric Sport Sound gör att bilen låter mer som en sportbil med bensinmotor med hjälp av högtalare med hög kvalitet som ger en riktig sportbilskänsla. Troligen något vi kommer se mer av hos elbilar,

När vi läser i testerna om bilen så finns det ingenting speciellt som nämns negativt om bilen. Bilen lyser Porsche rakt igenom och är inte bara en ny bil utan också instrumentering, insida och utsida är helt nytt. Bilen går som ett skott och hela bilen skriker lyx. Kanske inte så konstigt med en prislapp på över miljonen om du ska få med ratt vid köp.

Det som sticker ut lite extra med bilen är ju såklart dels hur mycket bilen ser ut som en “framtidsbil” men också hur mycket du kan välja till bilen. Du kan få allt från ett “rökpaket” till specialgjorda gummimattor med ditt namn på. Eller varför inte hela inredningen i kolfiber? Eller sömmar i vald färg?

Allting kommer såklart med ett pris och att bara köpa golvmattor med läderkant går på uppemot 7700 kronor! Men sen så är det ju en Porsche. Och vem vill inte ha en Porsche liksom.

 



Vi på EVAuto har dessvärre inte fått provköra denna bil ännu men jag har faktiskt provsuttit en. Och återigen så kan jag inte sluta imponeras av hur häftig bilen är och hur lyxig den känns att sitta i. Varenda detalj i hela bilen är genomtänkt. Sen om det är värt att lägga nästan en miljon extra från standard utrustade bilen till att få en fullutrustad det vet jag faktiskt inte.

År 2025 så säger Porsche att 25 procent av deras bilar ska vara eldrivna. Även om det tar emot för många Porscheägare så tror jag trots detta att denna bilen kan vara något att spana in och provköra. Aldrig förut har jag läst någon bil som har fått en sådan bra kritik på allting.

Eftersom många jämför Taycan med Teslamodellerna så skulle väl en av de största skillnaderna vara: Tesla har en mycket bättre självkörningsförmåga. Porsche har mer lyxbilskänsla. Det skulle väl jag säga är de absolut största skillnaderna.
Taycan har ännu ingen bra autopilot utan använder sig fortfarande av filhållning och adaptiv farthållare. Även om de vill marknadsföra den mer som en “autopilot”. 

 

The Highlights of the new Porsche Taycan

Mer information

Pris

980 000:-

Räckvidd

43 – 46 mil

Fordonsskatt

360kr

Biltyp

Kombi-Sedan

Miljöbonus

70000

Dragkrok

Ingen dragkrok

Förmånsvärde

Från 11 250 kronor per månad

Toppfart

250 km/h

Batteristorlek

79 kWh upp till 93.4 kWh

Drivning

Fyrhjulsdrift

Typ av Miljöfordon

Elbil

Motoreffekt

326, 625

Dragkrok

Nej

Recensioner

Det finns inga produktrecensioner än.

Bli först med att recensera “Porsche Taycan”

1